Sergio Martínez, Director General d'Innolact: “La nostra història com a empresa va començar amb el suport del CDTI Innovació”

En 2006 Innolact es va constituir com una spin-off d'un projecte d'investigació de la Universitat de Santiago de Compostel·la. Des d'aleshores, la seua constant innovació li ha permès fabricar nombrosos productes làctics d'alt valor afegit i ser un dels majors exportadors espanyols de formatge a països com la Xina, Japó i Corea 

Sergio Martínez (DG de Innolact)
En una constant aposta per la innovació, Innolact ha desenvolupat en els últims anys varis projectes tecnològics

Sergio Martínez, Director General d'Innolact, assegura que els inicis no van ser fàcils per a esta pime molt vinculada des dels seus començaments a la investigació i al CDTI Innovació: “El projecte empresarial va sorgir a raiz de certs resultats d'investigacion i desenvolupament d'una tecnologia específica per al desenvolupament de formatge crema i des d'aleshores no hem cessat en l'elaboració de nous productes que responen a noves demandes dels consumidors”.

“M'agradaria destacar que la nostra història com a empresa va sorgir en 2006 amb un projecte Neotec gestionat pel CDTI Innovació el suport de la qual va ser essencial per a constituir-nos com a pime. En tot este procés el CDTI continua sent para nosaltres un referent com a promotor de la R+D+I empresarial”. 

 

Orígens

Tradicionalment, el sector làctic espanyol s'ha caracteritzat per ser un sector no massa innovador que el seu algun dels seus coproductos com la llet mazada, obtinguda per a l'elaboració de la mantega, es rebutjava. També coneguda com buttermilk, tradicionalment ha tingut una gran acceptació en alguns països com Alemanya, Bèlgica, Holanda i Dinamarca, entre uns altres. 

“Durant molt temps, –puntualitza Sergio Martínez– les empreses d'este sector no sabien com donar un valor afegit a este aliment de textura lleugerament cremosa i de suau sabor dolç. Davant esta situació, una indústria làctica amb fàbrica a Galícia ens va proposar un repte. La nostra experiència i coneixements tecnològics en tècniques com la ultrafiltración i homogeneïtzació a alta pressió ens ha sigut molt útil per a desenvolupar una tecnologia que ens ha permès desenvolupar formatge crema utilitzant llet mazada d'alta qualitat nutricional. Sens dubte, en eixe moment es va obrir davant nosaltres una gran oportunitat per al nostre desenvolupament com a empresa i deixem de ser únicament investigadors per a convertir-nos en empresaris. Eixe era el nostre objectiu: innovar per a elaborar productes més sans i sostenibles”.    

Fabrica 02

Imatge d'envasament de formatge crema

 

Trajectòria innovadora

En esta constant aposta per la innovació, Innolact ha desenvolupat en estos últims anys varis projectes tecnològics amb l'assessorament i l'ajuda financera del CDTI Innovació dels quals alguns han rebut finançament dels fons FEDER.   

“En 2017 finalitzem un projecte per a la fabricació de formatge mascarpone completament natural i la conservació del qual es manté fins als nou mesos. Donades les seues òptimes propietats, està tenint una gran acceptació en alguns països asiàtics com la Xina. Cal tindre en compte que molts dels nostres projectes van dirigits a augmentar la vida útil dels nostres productes làctics per a reduir el desaprofitament alimentari”.    

“D'altra banda, pròximament tenim previst traure al mercat, també amb l'ajuda del CDTI Innovació, un nou tipus de formatge crema amb característiques molt específiques. No cal oblidar que en estos últims anys el sector làctic ha hagut d'adaptar-se a les noves demandes dels consumidors i, per açò, està sent molt actiu en l'elaboració d'aliments innovadors per a plats preparats, salses, postres, etc.”     

M

R+D i control de qualitat d'un producte làctic

 

Projecte Eurostars

Entre els nombrosos projectes desenvolupats per esta pime cal destacar el denominat “Nous processos ecoeficients per a la producció de formatges madurs amb propietats funcionals millorades”, realitzat en el marc del programa europeu de suport a les pimes innovadores, Eurostars.

En esta ocasió, Innolact, en col·laboració amb l'organisme públic d'investigació Institut National de la Recherche Agronomique francés (INRA), ha dissenyat i desenvolupat una nova tecnologia per a l'elaboració de formatges durs i  semi-durs que no necessiten maduració o esta es reduïsca notablement. D'esta forma, es pot optimitzar la vida útil d'estos formatges i proporcionar unes qualitats organolépticas més concordes amb les noves demandes dels consumidors.  

“Creiem que esta innovació generarà noves línies de negoci de gran rendibilitat i ens permetrà accedir a nous mercats internacionals. Liderar este projecte i col·laborar amb el nostre soci francés ens ha proporcionat, a més de coneixement tecnològic, nombrosos avantatges”. 

 

F

Imatge de les instal·lacions de la companyia

 

Expansió internacional

A principis de 2010 la companyia va iniciar la seua projecció internacional. Hui exporta a 45 països, principalment a la Xina, França, Aràbia Saudita, Portugal i Emirats Àrabs, que representen el 90% de les seues vendes i està accedint a nous mercats a Jamaica, Filipines i Canadà.  

“L'any passat facturem uns 25 milions d'euros i enguany tenim previst créixer un 20% més. Els nostres principals clients es concentren en el sector Horeca (Hotels, Restaurants i Cafeteria) però també estem molt presents en supermercats i en la indústria alimentària que, cada vegada més, utilitza el formatge com un dels seus principals ingredients”.  

La nostra característica fonamental és que elaborem productes a mesura. Cada país té les seues preferències. Per exemple, en el cas de la Xina els nostres formatges que es comercialitzen en terrines estan tenint una gran acceptació en eixe mercat.    

 

Nous gustos

Per al Director General d'Innolact, cada vegada hi ha un major nombre de consumidors que sol·liciten productes naturals i d'origen vegetal: “Fa anys desenvolupem, amb l'ajuda del CDTI Innovació, un formatge untable fet amb quefir que ha tingut molt èxit. Ara volem potenciar una línia de formatges untables totalment d'origen vegetal. Utilitzem ingredients que donen una textura molt agradable al paladar i l'aspecte és molt paregut al formatge crema. Tot açò està orientat, en part, a satisfer la demanda del segment flexitariano, cada vegada més nombrós, que vol reduir el consum de proteïnes d'origen animal”.

 

CDTI Innovació

El CDTI Innovació és l'entitat pública de finançament de la innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats que promou la innovació i el desenvolupament tecnològic de les empreses espanyoles, canalitzant les sol·licituds de finançament i suport als projectes de R+D+I d'entitats espanyoles en els àmbits estatal i internacional. Contribuïm a la millora del nivell tecnològic de les empreses espanyoles i impulsem i, amb una xarxa internacional amb cobertura de 51 països, acompanyem la participació espanyola en programes internacionals de cooperació tecnològica i la transferència internacional de la seua tecnologia empresarial. El CDTI també recolza la creació i consolidació d'empreses de base tecnològica a Espanya.
 
El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, I.P.I. (CDTI) és una entitat pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

 

Més informació:

Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00

En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial

Este contingut és copyright © 2024 CDTI,EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_innovacion).