Ricardo Altets, Director General de Supracafé: “Les ajudes del CDTI Innovació han sigut fonamentals en els nostres processos d'innovació”
Amb tan sol 38 empleats, el seu somni era convertir el café en un producte gourmet amb nombroses propietats saludables. Hui Supracafé ha aconseguit posicionar-se, amb una constant aposta per la tecnologia, com una de les empreses espanyoles més innovadores del seu sector. En este procés innovador ha comptat amb la col·laboració del CDTI Innovació
En 1990 Ricardo Altets, Vicente Arregui i Raúl Gil van crear el primer torrador espanyol a vendre exclusivament café 100% arábica anomenat Supracafé.
Per a Ricardo Altets, Director General, els inicis no van ser fàcils. En estes últimes dècades el compromís d'esta pime amb la sostenibilitat i la cultura cafetera ha donat nombrosos fruits per a la companyia que disposa de 120 hectareas de cultiu i conrea més de 200 varietats en la seua finca de Popayán (Colòmbia).
En 2015 va crear Tecnicafé, el primer parc científic, tecnològic i d'innovació de Colòmbia, amb seu en esta hisenda.
Els principals productes de la companyia són els cafés d'alta qualitat entre els quals destaca el seu café 100% Colòmbia, conreat en la seua hisenda, i el café orgànic i de comerç just produït per l'Associació de Dones Caficultoras del Cauca.
Sector del café
El sector del café està en ple procés de creixement, especialment els cafés amb múltiples propietats que es comercialitzen en nous productes com són les càpsules o noves begudes com el café fred (cold brew)
A Espanya, el sector industrial del café està format per unes 300 empreses de diferents grandàries: des de grups multinacionals fins a petit companyies regionals i locals.
Segons l'Associació Espanyola del Café, en 2022 en el nostre país es va produir 210.000 tones de café torrat i soluble i es van exportar 75.000 tones.
Per què motiu van decidir constituir Supracafé?
Després de dos anys treballant en el gremi cafetero de Colòmbia i formant-me en café, vaig decidir, juntament amb dos companys Vicente Arregui i Raúl Gil, realitzar un estudi de mercat per a analitzar la viabilitat de llançar un café d'alta qualitat en el mercat espanyol. Els resultats indicaven que hi havia un nínxol en este segment pel que presentem un pla de negoci que va donar lloc a la constitució, en 1990, de l'empresa Supracafé, que va comptar amb la participació estratègica de les cooperatives de caficultores de Colòmbia els qui seleccionaven el café d'alta qualitat assegurant la seua traçabilitat.
Principals objectius
Actualment, un dels objectius prioritaris de Supracafé és consolidar el seu model de generació de valor basat en la integració de la cadena productiva, la innovació en productes i processos i en la sostenibilitat. En tot este procés han col·laborat, en ocasions, amb empreses com Multiscan Technologies i també amb l'assessorament i el finançament del CDTI Innovació.
Amb una facturació que supera els 8 milions anuals dels quals el 99,5 % procedix del mercat interior, la companyia està posicionada en el sector HORECA de luxe (restaurants, hotels, cafeteries, etc.) i alimentació gourmet.
Quin és l'estratègia empresarial per als pròxims anys?
Estem immersos en una contínua innovació tecnològica i per a açò cada any destinem quasi un 3% de la nostra facturació a R+D. Eixa és la nostra passió: obtindre un producte de màxima qualitat i participar en tot el procés productiu: sembra, cultiu, recol·lecció i distribució del café. No cal oblidar que som una de les poques empreses del sector que produïxen la seua pròpia matèria primera.
D'esta forma, garantim que en totes les etapes existisca un rigorós control i açò ens fa mereixedors de la confiança dels nostres clients.
D'altra banda, des de fa temps venim desenvolupant, validant i aplicant tecnologies que ens permeten millorar la qualitat del producte final, obtindre valor afegit dels subproductes del café com són les peles i els mucílags i, també, disminuir l'impacte ambiental.
Per tant, la nostra estratègia per als pròxims anys es basa a seguir creixent en altres països en el segment d'alta qualitat, com seguim fent-ho a Espanya, Polònia i Eslovàquia, posant en valor els factors diferencials de la nostra marca com són la producció pròpia, innovació en els processos i sostenibilitat.
Desenvolupaments tecnològics
A més de la seua trajectòria innovadora, Supracafé ha invertit en algunes start-ups com ICZIA Ingeniering, que han desenvolupat una innovadora despulpadora de café que permet el despulpado individual de les cireres de café, sense ús d'aigua, i obté la pela de café en condicions òptimes per al seu aprofitament com a aliment.
En estos últims anys, han aconseguit obtindre subproductes amb millors propietats?
Els subproductes del café tenen un gran contingut en fibres i antioxidants i cada vegada són més conegudes les seues múltiples aplicacions beneficioses per a la saldud. A través del programa Teratrofo, en el qual participem juntament amb altres empreses i institucions, estem buscant compostos i complements alimentaris que tinguen efectes positius en el tractament del càncer colorrectal.
A més, també hem desenvolupat nous productes com les infusions de pela de café Tabifruit.
Quins desenvolupaments tecnològics estan realitzant actualment?
Ara treballem en projectes per al control de la fermentació del café i altres relacionats amb la millora dels processos de selecció i cerca de components en els subproductes d'este aliment.
Entre alguns dels objectius que esta companyia perseguix és aconseguir noves línies de torrat d'alta qualitat Quines millores han obtingut fins ara?
Hem treballat amb les corbes de torre buscant el millor contingut en melanoidinas i antioxidants a causa dels seus efectes beneficiosos en la salut. A més d'un producte d'alta qualitat sensorial, sempre busquem els efectes més saludables.
D'altra banda, també estem observant, a través dels projectes d'investigació i innovació que venim desenvolupant amb l'ajuda del CDTI Innovació, molts d'estos efectes en les begudes derivades de la pela de café.
Com s'ha comentat anteriorment, volguera destacar que fa anys que treballem conjuntament amb Multiscan Technologies per a adaptar i desenvolupar tecnologies avançades a la producció de café en finca. Ja són varis els projectes que hem desenvolupat. L'últim té previst la seua finalització en 2024 i està centrat en la selecció, despulpado i fermentació controlada dels fruits de café, molt enfocat en la producció sostenible i l'ús dels subproductes. En este cas, també hem comptat amb l'assessorament i l'ajuda financera del CDTI Innovació.
Volguera ressaltar que els objectius dels diferents projectes d'innovació que desenvolupem són múltiples. En primer lloc, es tracta de millorar la qualitat del café a través dels processos de selecció i tractament de la fruita i, a través de les noves tecnologies també busquem reduir la petjada hídrica dels processos. Actualment, estem estudiant col·laborar amb empreses d'Hondures i Guatemala en la validació i desenvolupament d'estos projectes.
Finalment, també han desenvolupat amb l'ajuda del CDTI Innovació un nou tipus de café gourmet amb melanoidinas de propietats tecnofuncionales millorades. Què han obtingut després del seu desenvolupament?
A través d'este projecte hem pogut treballar i desenvolupar corbes de torre específiques amb un doble objectiu. D'una banda, millorar el perfil organoléptico i per un altre maximitzar l'efecte positiu de les melanoidinas. A més, hem aprofundit en el coneixement dels processos de torre que realitzem.
Com valora la política d'ajuda a les empreses que duu a terme el CDTI?
Per a nosaltres les ajudes del CDTI Innovació han sigut fonamentals en els nostres processos d'innovació. Gràcies al finançament rebut hem pogut desenvolupar projectes que ens estan permetent des de crear nous productes fins a participar en programes més ambiciosos en col·laboració amb altres empreses.
Per a finalitzar, com creu que evolucionarà el sector del café d'ací a uns anys?
La producció de café s'esta sofisticant i està obrint moltes oportunitats en tots els esclavons de la candena, començant per la part de producció a través de nous processos, varietats i sistemes de cultiu, passant per l'elaboració de nous productes en forma de càpsules, o begudes com el café fred (Cold Brew) de gran acceptació en el mercat.
D'altra banda, els nous productes seran, cada vegada, més saludables i sostenibles. Les seues característiques organolépticas seran cada vegada més variades i consistents i es podrà gaudir de grans cafés en totes les categories: afrutados, achocolatados, florals, fruita seca, especiados, etc.
CDTI Innovació
El CDTI Innovació és l'Agència de Finançament de la Innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats que promou la innovació i el desenvolupament tecnològic de les empreses espanyoles, canalitzant les sol·licituds de finançament i suport als projectes de R+D+I d'entitats espanyoles en els àmbits estatal i internacional. Contribuïm a la millora del nivell tecnològic de les empreses espanyoles i impulsem i, amb una xarxa internacional amb cobertura de 51 països, acompanyem la participació espanyola en programes internacionals de cooperació tecnològica i la transferència internacional de la seua tecnologia empresarial. El CDTI també recolza la creació i consolidació d'empreses de base tecnològica a Espanya.
El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, I.P.I. (CDTI) és una entitat pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.
Més informació:
Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00
En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial