Ricardo Alturons, Director General de Supracafé: “Les ajudes del CDTI Innovació han estat fonamentals en els nostres processos d'innovació”

Amb tan sol 38 empleats, el seu somni era convertir el cafè en un producte gourmet amb nombroses propietats saludables. Avui Supracafé ha aconseguit posicionar-se, amb una constant aposta per la tecnologia, com una de les empreses espanyoles més innovadores del seu sector. En aquest procés innovador ha comptat amb la col·laboració del CDTI Innovació

Portada_Supracafé
Des de la seva creació, Supracafé sempre ha mantingut una constant aposta per la innovació

En 1990 Ricardo Alturons, Vicente Arregui i Raúl Gil van crear el primer torrador espanyol a vendre exclusivament cafè 100% arábica anomenat Supracafé.

Per a Ricardo Alturons, Director General, els inicis no van ser fàcils. En aquestes últimes dècades el compromís d'aquesta pime amb la sostenibilitat i la cultura cafetera ha donat nombrosos fruits per a la companyia que disposa de 120 hectareas de cultiu i conrea més de 200 varietats en la seva finca de Popayán (Colòmbia).   

En 2015 va crear Tecnicafé, el primer parc científic, tecnològic i d'innovació de Colòmbia, amb seu en aquesta hisenda. 

Els principals productes de la companyia són els cafès d'alta qualitat entre els quals destaca el seu cafè 100% Colòmbia, conreat en la seva hisenda, i el cafè orgànic i de comerç just produït per l'Associació de Dones Caficultoras del Cauca. 

 

Imatge
Imagen1_Supracafé

 

 

Sector del cafè

 

El sector del cafè està en ple procés de creixement, especialment els cafès amb múltiples propietats que es comercialitzen en nous productes com són les càpsules o noves begudes com el cafè fred (cold brew)   

A Espanya, el sector industrial del cafè està format per unes 300 empreses de diferents grandàries: des de grups multinacionals fins a petites companyies regionals i locals.

Segons l'Associació Espanyola del Cafè, en 2022 al nostre país es va produir 210.000 tones de cafè torrat i soluble i es van exportar 75.000 tones. 

Per què motiu van decidir constituir Supracafé?  

Després de dos anys treballant en el gremi cafetero de Colòmbia i formant-me en cafè, vaig decidir, juntament amb dos companys Vicente Arregui i Raúl Gil, realitzar un estudi de mercat per analitzar la viabilitat de llançar un cafè d'alta qualitat al mercat espanyol. Els resultats indicaven que hi havia un nínxol en aquest segment pel que presentem un pla de negoci que va donar lloc a la constitució, en 1990, de l'empresa Supracafé, que va comptar amb la participació estratègica de les cooperatives de caficultores de Colòmbia els qui seleccionaven el cafè d'alta qualitat assegurant la seva traçabilitat. 

 

Imatge
Imagen2_Supracafé

 

 

Principals objectius


Actualment, un dels objectius prioritaris de Supracafé és consolidar el seu model de generació de valor basat en la integració de la cadena productiva, la innovació en productes i processos i en la sostenibilitat. En tot aquest procés han col·laborat, en ocasions, amb empreses com Multiscan Technologies i també amb l'assessorament i el finançament del CDTI Innovació.

Amb una facturació que supera els 8 milions anuals dels quals el 99,5 % procedeix del mercat interior, la companyia està posicionada en el sector HORECA de luxe (restaurants, hotels, cafeteries, etc.) i alimentació gourmet. 

Quin és l'estratègia empresarial per als propers anys?
 
Estem immersos en una contínua innovació tecnològica i per a això cada any destinem gairebé un 3% de la nostra facturació a R+D. Aquesta és la nostra passió: obtenir un producte de màxima qualitat i participar en tot el procés productiu: sembra, cultiu, recol·lecció i distribució del cafè. No cal oblidar que som una de les poques empreses del sector que produeixen la seva pròpia matèria primera.

D'aquesta forma, garantim que en totes les etapes existeixi un rigorós control i això ens fa mereixedors de la confiança dels nostres clients.       

D'altra banda, des de fa temps venim desenvolupant, validant i aplicant tecnologies que ens permeten millorar la qualitat del producte final, obtenir valor afegit dels subproductes del cafè com són les peles i els mucílags i, també, disminuir l'impacte ambiental. 

Per tant, la nostra estratègia per als propers anys es basa a seguir creixent en altres països en el segment d'alta qualitat, com seguim fent-ho a Espanya, Polònia i Eslovàquia, posant en valor els factors diferencials de la nostra marca com són la producció pròpia, innovació en els processos i sostenibilitat.

 

Desenvolupaments tecnològics

 

A més de la seva trajectòria innovadora, Supracafé ha invertit en algunes start-ups com ICZIA Ingeniering, que han desenvolupat una innovadora despulpadora de cafè que permet el despulpado individual de les cireres de cafè, sense ús d'aigua, i obté la pela de cafè en condicions òptimes per al seu aprofitament com a aliment.


En aquests últims anys, han aconseguit obtenir subproductes amb millors propietats?  

Els subproductes del cafè tenen un gran contingut en fibres i antioxidants i cada vegada són més conegudes les seves múltiples aplicacions beneficioses per la saldud. A través del programa Teratrofo, en el qual participem juntament amb altres empreses i institucions, estem cercant compostos i complements alimentaris que tinguin efectes positius en el tractament del càncer colorrectal.

A més, també hem desenvolupat nous productes com les infusions de pela de cafè Tabifruit.

Quins desenvolupaments tecnològics estan realitzant actualment?

Ara treballem en projectes per al control de la fermentació del cafè i altres relacionats amb la millora dels processos de selecció i cerca de components en els subproductes d'aquest aliment.

 

Imatge
Imagen3_Supracafé

 

Entre alguns dels objectius que aquesta companyia persegueix és aconseguir noves línies de torrat d'alta qualitat Quines millores han obtingut fins ara?

Hem treballat amb les corbes de torri cercant el millor contingut en melanoidinas i antioxidants a causa dels seus efectes beneficiosos en la salut. A més d'un producte d'alta qualitat sensorial, sempre cerquem els efectes més saludables. 

D'altra banda, també estem observant, a través dels projectes de recerca i innovació que venim desenvolupant amb l'ajuda del CDTI Innovació, molts d'aquests efectes en les begudes derivades de la pela de cafè.

Com s'ha comentat anteriorment, volgués destacar que fa anys que treballem conjuntament amb Multiscan Technologies per adaptar i desenvolupar tecnologies avançades a la producció de cafè en finca. Ja són varis els projectes que hem desenvolupat. L'últim té previst la seva finalització en 2024 i està centrat en la selecció, despulpado i fermentació controlada dels fruits de cafè, molt enfocat en la producció sostenible i l'ús dels subproductes. En aquest cas, també hem comptat amb l'assessorament i l'ajuda financera del CDTI Innovació.  

Volgués ressaltar que els objectius dels diferents projectes d'innovació que desenvolupem són múltiples. En primer lloc, es tracta de millorar la qualitat del cafè a través dels processos de selecció i tractament de la fruita i, a través de les noves tecnologies també cerquem reduir la petjada hídrica dels processos. Actualment, estem estudiant col·laborar amb empreses d'Hondures i Guatemala en la validació i desenvolupament d'aquests projectes.

Finalment, també han desenvolupat amb l'ajuda del CDTI Innovació un nou tipus de cafè gourmet amb melanoidinas de propietats tecnofuncionales millorades. Què han obtingut després del seu desenvolupament? 

A través d'aquest projecte hem pogut treballar i desenvolupar corbes de torri específiques amb un doble objectiu. D'una banda, millorar el perfil organoléptico i per un altre maximitzar l'efecte positiu de les melanoidinas. A més, hem aprofundit en el coneixement dels processos de torri que realitzem.

Com valora la política d'ajuda a les empreses que duu a terme el CDTI?

Per a nosaltres les ajudes del CDTI Innovació han estat fonamentals en els nostres processos d'innovació. Gràcies al finançament rebut hem pogut desenvolupar projectes que ens estan permetent des de crear nous productes fins a participar en programes més ambiciosos en col·laboració amb altres empreses.

Per finalitzar, com creu que evolucionarà el sector del cafè d'aquí a uns anys?

La producció de cafè s'aquesta sofisticant i està obrint moltes oportunitats en totes les baules de la candena, començant per la part de producció a través de nous processos, varietats i sistemes de cultiu, passant per l'elaboració de nous productes en forma de càpsules, o begudes com el cafè fred (Cold Brew) de gran acceptació al mercat. 

D'altra banda, els nous productes seran, cada vegada, més saludables i sostenibles. Les seves característiques organolépticas seran cada vegada més variades i consistents i es podrà gaudir de grans cafès en totes les categories: afrutados, achocolatados, florals, fruita seca, especiados, etc.

 

 

CDTI Innovació

El CDTI Innovació és l'Agència de Finançament de la Innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats que promou la innovació i el desenvolupament tecnològic de les empreses espanyoles, canalitzant les sol·licituds de finançament i suport als projectes de R+D+I d'entitats espanyoles en els àmbits estatal i internacional. Contribuïm a la millora del nivell tecnològic de les empreses espanyoles i impulsem i, amb una xarxa internacional amb cobertura de 51 països, acompanyem la participació espanyola en programes internacionals de cooperació tecnològica i la transferència internacional de la seva tecnologia empresarial. El CDTI també recolza la creació i consolidació d'empreses de base tecnològica a Espanya.
 
El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, I.P.I. (CDTI) és una entitat pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

 

Més informació:

Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00

En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial