Què és la CPI?

compra publica

La Compra Pública d'Innovació (CPI) és una eina per fomentar la innovació des del sector públic, a través de l'adquisició de solucions innovadores o de solucions en fase de desenvolupament.

A través de les diferents instruments CPI CDTI cerca  donar solució a les necessitats d'una Administració a través del desenvolupament de solucions que no es troben al mercat amb  la realització activitats de recerca i desenvolupament respecte d'obres, serveis i productes innovadors, per a la seva posterior adquisició per l'Administració.

Tipus de CPI

La CPI es materialitza en 3 modalitats d'actuació:

  • La Compra Pública Precomercial (CPP): és una contractació de serveis de R+D en els quals el comprador públic no es reserva els resultats de la R+D para el seu propi ús en exclusiva, sinó que comparteix amb les empreses els beneficis i els riscos. En aquest tipus de compra es parteix d'un desenvolupament de la tecnologia validada en entorn de laboratori (TRL 4) i finalitza amb el desenvolupament d'un prototip validat en entorn real (TRL7), mai en un producte comercialitzable.
  • Compra Pública de Tecnologia Innovadora (CPTI): consisteix en la compra pública d'un ben o servei que no existeix al mercat al moment de la compra (TRL 7) però que pot desenvolupar-se i arribar a merado (TRL 9) en un període de temps raonable. Aquesta compra requereix el desenvolupament de tecnologia nova o millorada per poder complir amb els requisits demandats pel comprador.
  • Associació per a la Innovació (AI): després d'una convocatòria de licitació es podrà culminar amb la creació de l'Associació per a la Innovació. L'AI s'estructurarà al seu torn en fases successives, però ja no tindrà lloc entre l'òrgan de contractació i els licitadors, sinó entre aquell i un o més socis; i generalment culminarà amb l'adquisició dels subministraments, serveis o obres resultants, sent el resultat entre TRL 4 i 9. 

Objectiu CPI

A través de la CPI, CDTI persegueix els següents objectius:

  • Donar resposta a les necessitats i reptes tecnològics de les administracions públiques de manera innovadora
  • Millorar els serveis públics mitjançant la incorporació de béns o serveis innovadors
  • Fomentar la innovació empresarial i impulsar la innovació en el teixit econòmic
  • Impulsar activitats i capacitats innovadores de les PIMES
  • Afavorir el desenvolupament de nous mercats des de la demanda de les necessitats i reptes identificats
  • Afrontar desafiaments socieconómicos i mediambientals com el repte demogràfic, la digitalització, el canvi climàtic...

Beneficis CPI

Els principals beneficis de la Compra Pública d'Innovació, per a les empreses licitadores i les entitats públiques validadores són:

  • Les Administracions Públiques es converteixen en validadors de les últimes tecnologies encara no disponibles el mercat
  • Les empreses poden validar la seva tecnologia en un entorn real, la qual cosa els facilita la seva futura comercialització