Déborah López, Directora General Adjunta de la Companyia Espanyola d'Algues Marines: “En el CDTI Innovació hem trobat un aliat estratègic”

Déborah López forma part d'aquest elenc de dones que han arribat a l'adreça d'una empresa després de múltiples experiències internacionals i una sòlida qualificació. La innovació ha estat una constant al llarg de la seva trajectòria professional i ha contribuït, juntament amb la resta de l'equip, a situar a la Companyia Espanyola d'Algues Marines (CEAMSA) com a precursora en la producció, elaboració i comercialització d'una àmplia gamma de texturizantes amb una gran varietat d'aplicacions a nivell mundial

CEAMSA - Déborah López
CEAMSA elabora una àmplia gamma de texturizantes que s'obtenen a partir de matèries primeres naturals

Amb un postgrau en Negocis Internacionals i una doble llicenciatura en Administració de Negocis i Adreça de Negocis per la Universitat de Gal·les, la seva experiència en la direcció general i en l'adreça financera d'algunes multinacionals dels sectors de l'automoció i alimentació a Europa i Amèrica del Sud, ha estat de gran valor en aquesta empresa fundada en 1966 per Ignacio Alzueta, un visionari i emprenedor il·lusionat amb la idea de com les algues podien aportar importants beneficis a nombroses indústries. 

Nascut en Irura (Guipúscoa) l'any 1933, va estudiar Química a la universitat d'Oviedo i es va desplaçar fins a Noruega per realitzar un màster sobre algues marines i conèixer de primera mà la recerca capdavantera que s'estava desenvolupant a Europa sobre el món dels hidrocoloides. Després d'anys de recerca, va decidir instal·lar en Porriño l'embrió del que avui constitueix un referent mundial en aquest sector. Avui dia, amb 400 empleats i empleades, els seus principals productes com són la carragenina, pectina, fibra, alginato i goma garrofín refinada, són demandats en els cinc continents per les seves propietats estabilizantes, gelificantes, espesantes i texturizantes.

Alga Chondrus Crispus

Alga Chondrus Crispus

“Com a companyia pionera, –afirma Déborah López– nostra àmplia gamma de texturizantes s'obtenen a partir de matèries primeres naturals com són les algues marines, la pela de cítrics i la llavor de l'arbre de l'algarrobo, principalment. Ens caracteritzem per oferir solucions integrals a mesura segons cada mercat, client i producte final".

 

Visió internacional

“No cal oblidar que, des dels seus orígens, CEAMSA neix ja vinculada al mercat internacional. D'acord amb els seus plans de creixement, en el 2010 s'estableix una societat en Filipines. En 2022 vam crear una filial a la Xina i un any després una altra en Estats Units. Avui exportem el 90% de la nostra producció i la nostra cartera supera els 500 clients directes, principalment procedents de multinacionals de la indústria de l'alimentació i begudes, distribuïts en 90 països”.

“D'altra banda, hem dissenyat un ambiciós pla estratègic que s'articula al voltant de quatre eixos: desenvolupament de negoci, millora de la productivitat i eficiència, excel·lència i foment del talent. Els objectius inclouen el desenvolupament de nous productes innovadors, la millora del rendiment industrial a través de l'automatització de processos i un pla de digitalització que ens permeti anticipar solucions adaptades als reptes dels actuals mercats”.

Cáscara de cítricos

Pela de cítrics


CDTI Innovació: Un aliat estratègic

Al llarg de la seva trajectòria empresarial, CEAMSA ha desenvolupat diversos projectes tecnològics amb l'assessorament i el finançament del CDTI Innovació: “En el CDTI hem trobat un aliat estratègic de futur, un partner capaç de parlar el nostre mateix idioma i que comparteix els nostres objectius des d'una visió complementària. D'aquesta manera, s'ha convertit en un company en el nostre camí de creixement, amb un equip tècnic i gestor que s'involucra i compromet per entendre la casuística particular i també les oportunitats que ofereix el mercat i la nostra companyia. L'enteniment mutu i l'agilitat dels nostres processos administratius són clarament un gran valor afegit per CEAMSA i contribueixen a mantenir el nostre focus a innovar per generar valor de forma eficient. M'agradaria ressaltar que gràcies als seus instruments de suport, hem estat també capaços de generar relacions estratègiques amb grups de recerca, centres tecnològics i altres agents del coneixement que redunden en un enfortiment dels projectes i, en definitiva, de la nostra competitivitat a través de la innovació”.

En 2022 l'empresa va iniciar, amb l'ajuda del CDTI Innovació, el projecte Fibracitri amb l'objectiu d'investigar i desenvolupar millores en les propietats i sabor de la fibra, ampliar les seves aplicacions i aconseguir productes diferents. El resultat final és el desenvolupament d'una fibra a través de nous processos que permetran ampliar el seu rang d'aplicacions generant formulacions d'etiqueta neta. En definitiva, amb aquest projecte proposem una millora tecnològica disruptiva ja que, actualment, no existeix cap referència amb les característiques i requeriments marcats en els objectius d'aquest projecte, permetent així estendre l'ús d'aquest ingredient a més indústries i segments i a un cost més competitiu”.

“En tot aquest procés innovador m'agradaria destacar la gran ajuda que ha suposat haver rebut finançament procedent del Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya (POPE) que suposa una gran oportunitat per recolzar la “indústria de la ciència” i dinamitzar la col·laboració amb agents complementaris de l'ecosistema d'innovació amb vista a generar productes innovadors i traslladar-los eficientment al mercat. Gràcies a aquest suport hem pogut reduir el risc financer inherent a la innovació disruptiva i generar nous productes que estan tenint una gran acceptació internacional i especialment en alguns països de la Unió Europea”.  

Oficinas centrales en Porriño

Oficines centrals en Porriño

 

Ingredients naturals 

En aquests últims anys, l'empresa ha fet una important aposta en el desenvolupament de nous ingredients d'origen natural, com la fibra, i que són cada vegada més demandats. Les seves noves formulacions ofereixen solucions tècniques a les noves tendències dels mercats que sol·liciten, cada vegada més, productes veganos o reduïts en greix, entre uns altres.   

“Segons els informes més recents, –puntualitza Déborah López– avui, més de dos terços dels consumidors a nivell mundial es veuen influenciats per un “etiquetatge net” en les seves decisions de compra. És en aquesta línia precisament on els nostres productes i, en concret, les fibres, es posicionen pel seu valor afegit ja que, a més de ser naturals i no portar associat un nombre I en l'etiquetatge, permeten conservar les propietats tecnològiques necessàries per poder formular productes de qualitat adequada i a un cost competitiu”. 

“La demanda és global i les regions que lideren aquest tipus de productes són Amèrica del Nord i Europa. El natural, sa i sostenible s'ha convertit en un dels principals drivers de creixement de la indústria alimentària i, per exemplificar-ho amb una dada, durant el passat any, 1 de cada 3 nous llançaments al mercat mundial presentava algun tipus de reclam de clean label o etiqueta neta”.


Desafiaments

Com a Directora General Adjunta, Déborah López considera que entre els majors desafiaments que afronta cada dia cal destacar la presa de decisions en un entorn volàtil, el manteniment de la competitivitat, l'anticipació als canvis tecnològics i a les tendències del mercat o el compliment de regulacions legals així com la falta d'harmonització a nivell internacional. 

“Són varis els factors que poden dificultar l'accés de les dones a llocs directius com són la manca d'horaris flexibles, l'accés igualitari a les oportunitats o la falta d'una cultura inclusiva, entre uns altres. En CEAMSA, precisament com a part de la nostra cultura inclusiva, vam ser pioners en la implantació del Protocol d'Assetjament a Galícia i a més el nostre Pla d'Igualtat inclou una sèrie de mesures que garanteixen la igualtat d'oportunitats i la inexistència de discriminació. Al marge de qüestions d'índole ètic o moral, des d'un punt de vista pràctic, els sostres de cristall suposen una gran pèrdua de talent en les organitzacions amb el conseqüent impacte econòmic per a les empreses”.

“Des de CEAMSA creiem fermament en la diversitat dels equips que inclou tant la diversitat de gènere com la generacional o cultural, entre unes altres, i aquesta diversitat, a més, garanteix millors resultats. En el nostre Consell d'Administració actualment el 63% són dones i en l'equip Directiu el 55%. Expliquem també amb més de 20 nacionalitats diferents i 5 generacions que conviuen fomentant així un ambient laboral inclusiu i enriquidor”.
 

CDTI Innovació

El CDTI Innovació és l'entitat pública de finançament de la innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats que promou la innovació i el desenvolupament tecnològic de les empreses espanyoles, canalitzant les sol·licituds de finançament i suport als projectes de R+D+I d'entitats espanyoles en els àmbits estatal i internacional. Contribuïm a la millora del nivell tecnològic de les empreses espanyoles i impulsem i, amb una xarxa internacional amb cobertura de 51 països, acompanyem la participació espanyola en programes internacionals de cooperació tecnològica i la transferència internacional de la seva tecnologia empresarial. El CDTI també recolza la creació i consolidació d'empreses de base tecnològica a Espanya.
 
El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, I.P.I. (CDTI) és una entitat pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

 

Més informació:

Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00

En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial

Aquest contingut és copyright © 2024 CDTI,EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_innovacion).