GESTIÓ I SEGUIMENT PLURI-REGIONAL D'ESPANYA
El CDTI gestiona els fons FEDER orientats a l'estímul de la R+D+I empresarial des de 1994, sent un dels organismes espanyols pioners en l'ús de fons estructurals per a aquesta comesa.
Les línies d'actuació del CDTI es concentren en dos Eixos Prioritaris del Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya 2014-2020, concretament els següents:
Eix Prioritari 1 (EP1): Potenciar la recerca, el desenvolupament tecnològic i la innovació
- Objectiu específic OE.1.1.2. Enfortiment de les institucions de R+D i creació, consolidació i millora de les infraestructures científiques i tecnològiques.
- Objectiu específic OE.1.2.1. Impuls i promoció d'activitats d'I+i liderades per les empreses, suport a la creació i consolidació d'empreses innovadores i suport a la compra pública innovadora.
Eix Prioritari 13 (EP13): Eix d'assistència tècnica. Eix instrumental dirigit a aconseguir una eficaç implementació del Programa Operatiu recolzant l'activitat i capacitat de gestió i control, així com a millorar el sistema de governança i partenariado entre tots els agents. El CDTI realitza selecció d'operacions en aquest eix mitjançant convocatòria interna d'expressions d'interès per al cofinançament d'actuacions en els àmbits de Gestió, Comunicació i de la Xarxa de Polítiques de R+D+I.
Línies d'actuació del CDTI
En l'àmbit FEDER del Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya 2014-2020, el CDTI destina els fons en les següents línies d'ajuda i programes:
- Projectes de R+D
- FEDER Innterconecta (convocatòries 2015, 2016 i 2018)
- Projectes estratègics CENT
- Projectes de transferència Cervera
- Línia Directa d'Innovació (LIC),
- Línia Directa d'Expansió (LICA)
- Compra Pública Innovadora
- Missions Ciència i Innovació
- Subvencionis Covid-19
- Iniciatives Científic-Tecnològiques en l'àmbit públic
El període d'elegibilitat per al cofinançament d'aquestes actuacions és des del 01/01/2014 fins al 31/12/2023.
Obligacions en relació amb el Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya 2014-2020 (FEDER)
L'acceptació de finançament FEDER implica determinades obligacions per part del beneficiari, singularment en matèria de publicitat i d'acceptació d'eventuals controls i auditories. Aquestes obligacions estan recollides en la normativa Nacional i de la Unió Europea que regula la gestió dels fons FEDER, i que el beneficiari d'aquest tipus d'ajuda ha de complir. Els documents més rellevants es troben disponibles a l'apartat de Documentació Relacionada.
A continuació s'enumeren algunes de les obligacions i condicions que assumeix el beneficiari d'ajuda FEDER en relació amb el Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya 2014-2020:
1. De conformitat amb el previst en l'Annex XII, apartat 2.2, del Reglament (UE) nº 1303/2013, el beneficiari haurà de:
- Reconèixer el suport del FEDER a l'operació mostrant en totes les mesures d'informació i comunicació que dugui a terme l'emblema de la Unió, amb les característiques tècniques establertes en el Reglament d'execució (UE) nº 821/2014 de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) nº 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, així com una referència a la Unió Europea, i una referència al Fons que dona suport a l'operació.
- Informar al públic del suport obtingut del FEDER durant la realització del projecte fent una breu descripció del mateix en el seu lloc d'Internet, en cas que disposi d'un, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió.
- Col·locar, en un lloc ben visible per al públic, un cartell o placa permanent de grandària significativa en un termini de tres mesos a partir de la conclusió del projecte. El cartell o la placa indicaran el nom i l'objectiu principal de l'operació, una referència a la Unió Europea i al Fons que dona suport a l'operació, d'acord amb les característiques tècniques adoptades per la Comissió en el Reglament d'execució (UE) nº 821/2014 de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) nº 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell (article 115, apartat 4).
2. Mantenir tota la documentació justificativa de les operacions cofinançades i tots els justificants (originals o còpies compulsades en la forma legalment acceptada) relatius a les despeses certificades del projecte, durant el temps que sigui necessari per a la seva comprovació, examen i inspecció per les autoritats nacionals i/o del Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya 2014-2020.
Conforme a l'article 140 del Reglament 1303/2013, aquest temps és el següent:
- Operacions la despesa total de les quals subvencionable sigui inferior a 1.000.000 euros: tres anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en les quals estiguin inclosos les despeses de l'operació.
- Operacions no incloses en el paràgraf anterior: dos anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en les quals estiguin inclosos les despeses definitives de l'operació conclosa.
3. Mantenir un sistema de comptabilitat separat per a totes les transaccions relacionades amb el projecte cofinançat o, almenys, comptar amb una codificació comptable adequada que permeti identificar clarament aquestes transaccions.
4. Acceptar la seva inclusió en la llista d'operacions que publica l'Autoritat de Gestió (Direcció general de Fons Comunitaris, del Ministeri d'Hisenda), en virtut de l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) nº1303/2013. La informació mínima que apareixerà en la llista d'operacions figura en l'Annex XII, apartat 1, del referit Reglament.
5. Les despeses de personal propi imputats al projecte han de correspondre a personal donat de alta en algun centre de treball de la Comunitat Autònoma de desenvolupament. Aquesta circumstància haurà d'acreditar-se mitjançant el document TC2 o RNT (Relació Nominal de Treballadors) per a treballadors donats de alta en el Règim corresponent de la Seguretat Social.
6. Complir totes les obligacions imposades per la normativa comunitària relativa al FEDER, especialment les relatives a criteris geogràfics, incompatibilitat d'ajudes públiques, protecció del medi ambient, igualtat entre homes i dones i no discriminació, custòdia i conservació de la documentació i activitats d'informació i publicitat; així com la normativa espanyola que es diu en desenvolupament d'aquella.
7. Complir amb les obligacions relatives a la correcció d'irregularitats, inclòs a un tant alçat, i la correlativa disminució de l'ajuda FEDER corresponent, i la devolució d'imports percebuts indegudament, juntament amb els possibles interessos de demora.
8. Participar en les activitats de seguiment, avaluació i control que, d'acord amb la normativa comunitària, han de realitzar les diferents autoritats i òrgans de control.
Així mateix, en relació amb les Obligacions del Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya 2014-2020, el CDTI informa de:
a) la possibilitat que l'autoritat de gestió utilitzi la informació comunicada, de conformitat amb la normativa comunitària i nacional aplicable als Fons Estructurals, per efectuar anàlisis de riscos amb ajuda d'eines informàtiques específiques situades en la Unió Europea.
b) la possibilitat de comunicar al Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) aquells fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat (en els termes establerts en la Comunicació 1/2017 del SNCA, de 6 d'abril, sobre la forma en la qual poden procedir les persones que tinguin coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea).
Criteris de selecció
Els criteris bàsics que han de satisfer totes les operacions per ser seleccionades són:
- Conformitat amb la Normativa Nacional i Comunitària sobre Fons Estructurals i d'Inversió Europeus i sobre Ajudes d'Estat
- Adequació als objectius del Programa Operatiu
- Adequació a l'estratègia del Pla Nacional de R+D+i
- Activitats de R+D: Suport d'activitats de Recerca i Desenvolupament, fonamentalment des de la fase de prova de concepte fins a fase pilot. S'inclouen tant el desenvolupament de nous productes com a nous processos i la millora substancial dels mateixos.
- Avantatge competitiu: Els projectes han de contribuir a generar un avantatge competitiu a les empreses en els seus respectius camps d'actuació, alhora que servir per incrementar el nivell de coneixement tècnic del sector en el qual estan enquadrades.
Els Criteris bàsics per prioritzar les operacions són:
- Capacitat tècnica i financera: Els beneficiaris hauran d'acreditar capacitat tècnica i financera suficient per realitzar el projecte i per explotar els seus resultats.
- Qualitat cientificotècnica i grau d'innovació
- Orientació cap al mercat
- Creació d'ocupació
- Inversió induïda
- Aplicació de polítiques d'igualtat de gènere
- Millora mediambiental
Els percentatges de ponderació s'estableixen en les convocatòries corresponents.
Sectors exclosos de l'ajuda FEDER
FEDER no concedirà ajudes en els següents àmbits:
- Indústria tabaquera
- Inversions per aconseguir la reducció d'emissions d'efecte hivernacle, excepte en aquelles en les quals aquesta reducció sigui el seu efecte indirecte
- Projectes de recerca o desenvolupament de tecnologia o equips d'usomilitar
Normativa europea de referència:
- Reglamento UE 1301/2013
- Resolució del Parlament Europeu B8-0861/2016
Per tant, de manera específica, el CDTI no concedirà ajudes a través de FEDER* a les següents categories de projectes:
- Projectes relacionats amb la fabricació de tabac o de productes per a la indústria tabaquera (labors del tabac)
- Projectes que tinguin per l'objecte el desenvolupament d'equips o tecnologia de caràcter militar
- Projectes en els quals es financi inversió i que tinguin com a objectiu principal la reducció d'emissió de gasos d'efecte hivernacle numerades en l'Annex I de la Directiva 2003/87/CE modificada per la Directiva 2009/29/CE
- Projectes considerats de R+D relacionats amb un projecte d'inversió que el seu objectiu principal sigui la reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle procedents de les activitats numerades en l'Annex I de la Directiva 2003/87/CE modificada per la Directiva 2009/29/CE
* Esta normativa no impide la concesión de ayudas a este tipo de proyectos a través de fondos propios del CDTI.
Nota sobre la imputació de despeses generals en projectes recolzats per FEDER
Per als projectes aprovats a partir del 25 d'octubre de 2012, l'import de despeses generals que es considerarà elegible a l'efecte de sol·licitar el cofinançament europeu de l'ajuda, serà el resultant d'aplicar el mètode proposat pel CDTI a la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE) i comunicat a l'Autoritat de Gestió, amb data 19 de juliol de 2012, i que posteriorment confirma la seva aplicació amb l'aprovació en 2016 de la gestió del CDTI com a Organisme Intermedi.
Aquest mètode estableix una miqueta alçat i es basa en el càlcul d'un percentatge màxim d'elegibilitat, per a cada operació o projecte, de les despeses generals a certificar. Aquest percentatge s'establiria al moment de l'aprovació de cada operació. Les despeses generals a imputar a cada operació correspondran al cost real directe del personal d'aquest projecte per la mitjana ponderada d'imputació de costos generals calculats del sector al que pertany l'empresa, mitjana que sorgeix de la prorrata entre les despeses generals i el cost total real del personal de les empreses del sector que estableix el CDTI. El límit dels costos indirectes declarats sobre la base d'aquest tant alçat no podrà excedir del 20% dels costos directes.
Frau i irregularitats en la gestió de projectes receptors de fons europeus
Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei en l'adreça web i en els termes establerts en la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del citat Servei, que s'inclou en l'apartat "Documentació relacionada" d'aquesta pàgina web.